آموزش نصب و تعمیر آسانسور با 20 درس رایگان

از آسانسور پانوراما برای زیبایی ساختمان استفاده می شود. به هر حال لازم است وسایلی هشدار دهنده مانند آزیر خطر با قابلیت فرمان از داخل چاه وجود داشته باشد تا افرادی که داخل گیر کرده اند بتوانند سایرین را مطلع کنند. بنابراین باید طوری آسانسورها را طراحی کرد که پس از ۱۰ سال باز هم بتوانند نیازهای افزایش یافته را تأمین کنند. اما شیشه لمینت حتی پس از شکستن هم فرم خودش را از دست نمی دهد. این نوع آسانسور ها را می توان یکی از محبوب ترین ها بین مردم به شمار اورد، چرا که از هر نظر که بخواهیم بررسی کنیم، یکی از پر مخاطب ترین ها به شما می رود، زیرا این آسانسور ها در شوع حرکت، بسیار نرم حرکت می کنند، خرابی و استهلاک بسیار کمی دارند، عیب یابی و تعمیر این آسانسورها آسان و راحت بوده، به علت حذف کادر وزنه و سیم بکسل می توان نمایی زیبا را ایجاد کرد و آسانسور های شیشه ای به وجود آورد، یک سازه ای بسیار سبک که نیاز مند موتور خانه هم نیست.

تجهیزات مکانیکی آسانسور در معرض دید قرار نگرفته است. این محدود کنندهها جهت جلوگیری از سقوط آسانسور تعبیه شده اند که در پایین ترین نقطه مسیر ریلها قرار گرفته اند. مسیر حرکت آسانسور: فاصله بین کف پایین­ترین توقف تا کف بالاترین توقف را مسیر حرکت یا Travel می­نامند که با توجه به ارتفاع و تعداد طبقات قابل محاسبه می­باشد. درب کابین با دقت نصب میشود و فاصله آن با درهای طبقات تنظیم میشود . در این مرحله نصب اسانسور پایان یافته و مدیر فنی شرکت این مرحله از کار را به مهندس مجری ساختمان تحویل مینماید. در این صورت هم اگر آسانسور بخواهد کار کند باید فرمان سرویس به آن داده شود. جمع شده بودند که با سرویس به موقع آ سانسور یکی از مواردی که جزو خدمات. پس از تعیین مدل نصب آسانسور هیدرولیک، می بایست مشخصات فنی اصلی جک و پاوریونیت هیدرولیک تعیین شوند. نصب آسانسور هیدرولیک در ساختمان، شرایط ایمن تری را برای آسانسورهای خانگی و تجاری فراهم می کند.

در این روش هیچ گونه اتصالی در ظاهر و نمای آسانسور مشاهده نمیشود و تنها یک چهارچوب فلزی در کنار شیشه مشاهده می شود. در این روش با استفاده از اتصالی معروف به اسپایدر، اتصال شیشه به اسکلت فلزی انجام میشود. اگرچه طبق استانداردهای ساختمان، استفاده از آسانسورها در اینگونه موارد بحرانی پیشنهاد نمیشود. در صورتيكه از مواد شفافی به غير از شيشه استفاده شود، بايد از نظر مقاومت مكانيكی برابر باشد. سیم بکسل یا کابل فولادی که در این سازه استفاده شده است، از یک سو به کابین آسانسور و از سوی دیگر به وزنه ای آسانسور که درون قابی فلزی که قاب وزنه نام دارد، متصل است. همچنین آدرس شرکت تندیس بالابران آریوبرزن جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و …

یکی از مهم ترین مشکلات صاحبان ساختمان ها نیز، ترس از قیمت نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی می باشد و آن ها فکر می کنند که باید هزینه های سنگینی را پرداخت نمایند. 1 ارتفاع از روی یک قرقره است که شما باید از قبل طراحی گردد. برای اینکه بدانید چه آسانسوری با ساختمان شما همخوانی دارد و آن را زیباتر می کند می توانید از معماران و طراحان داخلی کمک بگیرید. در این نوع آسانسور ها نیروی محرکه از یک موتور الکتریکی که اغلب موارد در قسمت فوقانی چاه آسانسور قرار دارد ( البته گاهی اوقات هم در قسمت پایین و در کنار چاهک که موتورخانه نام دارد) نصب می شود. همچینن پس از بتون ریزی باید چهارگوشه ی پلیت هایی برای نصب نیاز دارد. و این قطعات را با دو سال گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر به سراسر کشور عرضه می نماید.

آسانسور شیشه ای در واقع یک کابین شیشه ای برای آسانسور است. همچنین به دلیل ابعاد بزرگ و نوع استفاده ی خاص این نوع از آسانسور ها باید استاندارد های معین و مشخصی را هم در ابعاد و هم هم در سیستم موتور خانه ای رعایت نماید. حتی سالمندان، معلولین و افرادی که بسته های سنگین را خریداری کردند و می خواهند به طبقات بالاتر ساختمان بروند، از آسانسور فضای باز به راحتی استفاده خواهند کرد. بافر ضربه گیر قطعهای فنری شکل است که در پایین چاهک نصب شده و کارکرد آن برای زمانی است که آسانسور با 15٪ سرعت بیش از حد مجاز تعیین شده به سوی پایین حرکت کند و هیچ یک از قطعات ایمنی سرعت گیر یا نگهدارنده نظیر پاراشوت عمل نکنند، بافر ضربه گیر به عنوان غول مرحله آخر در پایین چاهک، جان مسافرین یا تکنسینهای داخل کابین را به راحتی نجات خواهد داد. این نوع اسانسور قابلیت نصب شیشه در سه وجه کابین را دارا می باشد.

آسانسورهایی که در بیرون از ساختمان نصب می شوند، معمولاً یا کاربری خانگی دارند یا به صورت بالابرهای مختلف در محیط های صنعتی و کارگاهی طراحی شده اند. در معماری های امروز نیز شیشه هنوز جایگاه خود را دارند و برای زیبا و شکیل تر شدن معماری و فضای ساختمان ها از آن استفاده می کنند. کمترین قیمت از آن ها استفاده می کنند که حرارت بالایی تولید می شود. ه های نو در این شرکت سالها در زمینه تولید انواع کابین اسانسور تولید شده از. امروزه صنعت شیشه با استفاده از تکنولوژی های جدید خود قادر به تولید آسانسور شیشه ای شده است. براساس استاندارد EN 33520:1001 حداقل 200استارت در صورت قطع برق و با استفاده از آن بازدید کنید. برای ساختمانهای غیرمسکونی از کف آخرین زیرزمین تا کف آخرین طبقه در نظر گرفته میشود. آسانسور غذا بر اغلب در محیط آشپزخانه، رستورانها، هتل ها و…

ساختمان با ارتفاع بیش از ۲۳ متر باید مجهز به حداقل یک آسانسور آتش نشان با توان حمل برانکارد و ساختمان­های بالای ۴۰ متر باید مجهز به حداقل ۲ آسانسور آتش نشان (که یکی از آن­ها برانکارد بر است) باشند. البته مدل های خلا ، کابین آسانسور پانوراما یا همان شیشهای هستند که دوام بالای دارند. این آسانسورها قابلیت کار تا ارتفاع ۵۰۰ متر و بالاتر را دارند. آسانسورهای جدید در مقایسه با نوع قدیمی آنها دارای سرعت نصب بیشتری هستند و نیاز به هزینه اضافی در مراحل کار ندارند؛ در ضمن در مدل های مختلفی عرضه می شوند.

آسانسورهای باری باید جدای از آسانسورهای حمل افراد قرار داده شوند؛ با این وجود در مرحله طراحی ، باید کاربرد این آسانسورها برای جابجایی افراد در ساعات شلوغ را در نظر گرفت. ارتفاع ديواره ها بايد از سطح هر دسترسي حداقل 5/2 متر باشد. به عنوان مثال، تقویت مهارت خودآگاهی در فرد، می تواند به سادگی سطح آرامش را بالا برده و آستانه تاب آوری ما را در برابر انواع تنش ها و عوامل استرس زای روزمره، افزایش دهد. کالاهایی در آسانسور سیتی قابل فروش خواهند بود و حداکثر وزن 300 کیلوگرم. در آسانسور هیدرولیک جابهجایی کابین آسانسور فقط توسط جک بالابر خاصی انجام میشود که از نوع جک و موتور هیدرولیک (روغنی) میباشد. این سیستم گرمایش نباید بطور مستقیم از آب داغ فشار بالا یا بخار داغ تامین شود. جنس مورد استفاده جهت ساخت شیشه برای آسانسور، از لمینیت است که در برابر ضربه و تحمل فشار از قدرت بالایی برخوردار بوده و در هنگام وقوع زلزله و حوادث طبیعی و غیرطبیعی دیگر شیشه آسیب جانی وارد نمینماید، زیرا در ساختار شیشه لمینیت از نوعی تلق یا همان لایه PVB استفاده شده که در هنگام شکست شیشه مانع از ریزش و پاشیدن آن میشود.

آسانسور های خانگی هیدرولیکی با توجه به این مساله که نیاز به بازرسی استاندارد ندارند ، بیشتر مورد سوء استفاده سودجویان در این زمینه بوده و با استفاده از متریال غیر استاندارد و نداشتن آگاهی از اجرای تخصصی سیستم های هیدرولیکی موارد ایمنی آسانسور را در نظر نگرفته و معمولا مصرف کنندگان بعد از نصب و راه اندازی آسانسور به مرور دچار مشکلات فراوان و گاهی خطرناک می شوند . آسانسور شیشه ای پانورامیک یا پانوراما برخلاف ظاهر آن امنیت بالایی را برای استفاده کنندگان فراهم می کند.

قطعات اسانسور

آسانسور های موتور گیر بکسی ابعادش مشابیه ابعاد آسانسور های هیدرولیکی می باشد با این تفاوت که موتور درون چاله آسانسور قرار می گیرد که 140 سانتی متر باید کند شود در ابعاد 120 در 120. همچنین باید یک اتاق آسانسور در بالا داشته باشد که روم لس موتور روی خود کابین قرار گیردو در قسمت زیرین هم 140 سانتی متر چاله آسانسور باید داشته باشیم. درب­های آسانسور با توجه به نوع و ابعاد آن متفاوت هستند. اگر ارتفاع ساختمان بیش از ۲۱ متر باشد حداقل یک آسانسور برانکاردبر الزامی است. آسانسور مسافربر یکی از پرکاربردترین انواع اسانسور است که جهت جابجایی افراد در ساختمان های مسکونی ، تجاری ، اداری و … آسانسور های کششی جزو پیچیده ترین آسانسورها هستند که از قطعات مختلفی تشکیل شده اند، به همین دلیل نصب آنها نیز دشوار است.

انواع اسانسور

صرف نظر از سال ساخت ساختمان، می توان آسانسورهایی با بهترین تجهیزات را نصب کرد . ابعاد آسانسور های هیدرولیکی باید چیزی در بین 120 در 120 برای سه نفر جک از بغل باشد. ابعاد آسانسور شیشه ای گرد نسبت به سایز طرح ها به 30 تا 40 درصد فضای بیشتری نیاز دارد. به عبارت دیگر یک سیستم هیدرولیک تنها در نیمی از حرکت خود (به طرف بالا) توان قابل ملاحظهای را مصرف و در نیمه دیگر (به طرف پایین) از نیروی گرانش استفاده میکند و این موضوع مصرف برق بالاتر آن نسبت به آسانسورهای دوسرعته را منتفی میکند. لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را در قرارداد اعلام میکند و.

از این نوع آسانسور در ساختمان های بلند برای دیده شدن فضای معماری ساختمان و گاها فضای اطراف، استفاده می شود. شیشه دور آسانسور نیز میتواند سکوریت باشد اما برای مقاومت بیشتر در برابر لرزش های آسانسور شیشه ای بهتر است از شیشه های لمینیت با مساحت کمتر از یک مترمربع استفاده نمود. مساحت داخل کابین آسانسور بر اساس ظرفیت آسانسور طبق استاندارد تعریف می­شود در جدول ذیل ظرفیت­های متداول را می­توانید مشاهده کنید. صفحات شفاف از نظر مقاومت مكانيكی و مقاوم در برابر آتش بايستی مطابق با بند 5-6 مقررات ايمنی آسانسور باشد. در اجرای چاه باید ضوابط عنوان شده در مقررات ملی ساختمان، همچنین الزامات استاندارد نصب و ایمنی آسانسور بطور کامل رعایت شود.

همچنین آدرس شرکت سپهر نگین ایرانیان جهت خرید آنلاین و دریافت لیست قیمت قطعات و اجزای اسانسور نظیر ریل ، گاورنر ، پاراشوت ، ضربه گیر ، تابلو فرمان ، سیم بکسل ، زنجیر جبران ، انواع کفشک ، یوک ، فلکه هرزگرد و … پاراشوت یک سیستم جلوگیری از سقوط است که پس از نصب اسانسور با حضور مسئول کارگاه و تکنسین های آسانسور تست و چگونگی عملکرد آن آموزش داده می شود. برای نصب مکانیکال آسانسور نیاز دارید که الزامات و استانداردها را با توجه به نوع آسانسور و شرایط ساختمان در نظر بگیرید. در دنیای واقعی و یک آسانسور استاندارد، ترمز ایمنی در حین هر اتفاقی وارد عمل میشود و باعث متوقف کردن کابین میشود. کابین شیشه ای باعث می شود که تجهیزات مکانیکی آسانسور دیده شود. اگر شیشه ماشین شکسته را دیده باشید متوجه عملکرد این شیشه خواهید شد.

بست تراول وسیلهای برای مهار کردن تراول کابل که از تابلو فرمان داخل اتاقک به کابین داخل چاهک متصل شده است و این بستها اغلب به صورت معلق نصب میگردند. با توجه به این موارد، مراحل نصب آسانسور در یک ساختمان به زمانی در حد چندروز نیاز دارد. البته باید توجه داشت که این آسانسور ها معایبی هم دارند، از قبیل، محدودیت در ارتفاع ( ساختمان های زیبر پنج طبقه) و کندی است. میدان مغناطیسی ایجاد شده در نقاطی قطع و با القای جریان برق بوسیله سیم پیچهای استاتور، سیم پیچهای تعبیه شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت در میآید؛ بنابراین در این آسانسورها اجزایی نظیر وزنه تعادل، کابل فولادی، موتورخانه و .. وجود نخواهد داشت. در آسانسور تمام وزن کابین و مسافرین توسط یوک به سیم بکسل ها و یا سیستم هیدرولیک منتقل می شود. لازم به ذکر است ارتفاع طبقه آخر در محاسبات لحاظ نمی ­شود.

یعنی با استفاده از تاور کرین و یا جرثقیل ابتدا پایه تثبیت را نصب نمود و سپس بقیه اجزا را آسانسور متا نصب کرد . به عنوان مثال در برخی پروژه هایی که تاور کرین یا جرثقیل موجود است می توان با استفاده از انها نسبت به نصب اسانسور کارگاهی اقدام کرد . در دهه های اخیر و با رشد روز افزون ساختمان های چند طبقه، نصب و راه اندازی انواع آسانسور های خانگی بسیار رایج شده اند. در صورتيكه قسمت های شفاف كابين شيشه ای باشد پاراشوت آن بايستي از نوع تدريجي (PROGRESSIVE TYPE) و در صورتيكه قسمت های شفاف از طلق باشد و سرعت آسانسور نيز بيشتر از يك متر بر ثانيه نباشد تا آخر پايان سال 77 نصب شده باشند، ميتواند از نوع پاراشوت لحظه ای استفاده نمود. معمولا این نوع اصلاحات با کل هزینه نصب آسانسور حساب می شود. این نوع آسانسورها معمولا در یک سازه شیشه ای مخصوص خود نصب می شوند که به مسافر اجازه می دهد نمای بیرونی را ببیند.

تعمیر اسانسور