مواد اولیه شویندهها کدامند؟

روش هایی برای بهینه شدن نظافت : برای مبل و موکت های خاکی پیشنهاد میشود که ایتدا با جاروبرقی خاک را جمع نموده و شستشو را آغاز نمود. این ثابت میکند که آنزیمها در دمای پایین فعال نیستند، بنابراین هیچ بهبودی در شستشو مشاهده نشد. جوش ­شیرین به عنوان عنوان ماده اصلی در بسیاری از پاک کننده­ های خانگی است (این، همان ماده ­ا­ی نیست که در پخت­ و پز به کار می ­رود، اما می­ توان آن را در آون حرارت داد تا تبدیل به همان جوش شیرین مورد استفاده در شستشو شود). مرحله بعد جوش شیرین را به اندازه یک فنجان در قابلمه حرارت دهید تا کاملا حل شود.(همانطور که قبلا گفتیم جوش شیرین ماده فوق العاده عالی برای چربی زدایی است) آب، اسانس روغن و جوش شیرین را به دستگاه همزن اضافه کنید. قدرت پاک کنندگی فوق العاده بالایی دارند.

چند قطره مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید و کف حمام و سرویس بهداشتی بریزید و شستشو دهید. کف تولید شده روی ظروف نباید بعد از شستشو باقی بماند. برای تمیز کردن لکه های روغن کف پارکینگ ، ابتدا روی آن ها جوش شیرین بپاشید و بعد چند قطره مایع ظرف شویی روی آن بریزید و با یک فرچه پلاستیکی بسابید و بعد از چند ساعت با آب ولرم شستشو دهید و اگر لکه ها همچنان باقی ماندند، مجددا این کار را تکرار کنید. در بعضی موارد با فرمولاسیون مناسب می توان آنها را با آب سرد یا آب دریا استفاده کرد، اگر چه به طور کلی برای شستشوی ظروف با آب گرم در نظر گرفته شده اند به ندرت می توان برای شستشو با آب غیر معمول استفاده کرد. تولیدکنندگان مواد شوینده ظرفشویی از دهه ۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰ تولیدات خود را در ایالات متحده آغاز کردند. با این حال، صابون به عنوان یک محصول ظرفشویی تقریباً منسوخ شده است و بسیاری از مواد شوینده لباس نیز چندان قابل قبول نیستند. معمولاً صابون و مایع ظرفشویی می تواند به شدت با چربی ها مبارزه کند و در نتیجه چربی های روی مو را از بین می برد. این نکته رو همیشه توجه کنید که از بهترین جا خرید مواد شوینده مبل رو انجام بدید چون بعضی از مواد شوینده باعث نابودی سطح اصلی مبل شما خواهد شد و این امر عمر مفید مبلمان شما رو به شدت کاهش خواهد داد و به عنوان مثال پوسته اصلی مبل شما را از بین خواهد برد.

انواع پاک کننده چند منظوره غلیظ کرمی از بین برنده لکه های چربی، غذای سوخته و جرم سطوح هستند. این موضوع باعث می شود لباس های شما تا حد زیادی از آلودگی ها و کثیفی ها دور باشند.. همچنین استفاده بیش از حد معمول از مواد شوینده باعث ایجاد عارضه های پوستی و تنفسی شده و ماندگاری بیش از حد آن ها روی پوست میتواند باعث جذب موضعی برخی مواد شیمیایی گردد. خرید و فروش این شوینده ها هم به صورت بسته های کوچک، هم به صورت گالن های ۴ و ۲۰ لیتری و هم به صورت فله ای انجام می شود. برای خرید مایع های ظرفشویی در حجم ها و هم چنین سایزهای متفاوت می توان به مراکز عمده فروشی مواد شوینده در سراسر کشور مراجعه نمود. مواد شوینده مواد فعال کننده سطح هستند – به این معنی که هنگام استفاده در غلظت های بسیار کم ، کشش سطحی آب را تا حد زیادی کاهش می دهند. این محلولها به دلیل غلظت بالاتر در واقع قوی ترین پاک کننده سطوح بازار به شمار می روند. تفاوت مهم در انواع مواد شوینده مایع ظرفشویی دستی، غلظت مورد نیاز از مواد فعال کننده سطح در مقابل آب، در یک محصول خاص است.

تمام سورفاکتانت های موجود در این مواد شوینده قابلیت تجزیه بیولوژیکی را دارند. با توجه به آمار اخیر ، مصرف سرانه مایع ظرفشویی برای هر فرد ایرانی معادل ۲ لیتر در سال و برای هر خانواده ایرانی را بطور متوسط در حدود ۱۰ لیتر مایع ظرفشویی در سال برآورد نموده اند. از دیگر ویژگی که بسیاری از مصرف کنندگان به آن توجه می کنند رایحه مناسب مایع ظرفشویی است. فرمالین ماده اولیه ای است که در صنایع تولید مایع ظرفشویی ، شامپو و دیگر پاک کننده ها به عنوان ضد عفونی کننده و یک ماده نگهدارنده (پرزرواتیو) مورد استفاده قرار می گیرد و معمولاً حدود درصد مصرفی آن ۱/۰ تا ۴/۰ درصد می باشد .

از دیگر ویژگی که مایع ظرفشویی پریل دارد این است که به سطح ظرف هیچ گونه آسیبی نمی رساند. هیچ نوع فرچه کشیدن نیز مورد نیاز نخواهد بود. هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است. در واقع محصول جانبی از فرآیند کراکینگ مشتقات نفتی به دست می آید. این ماده بیشتر در مناطقی کاربرد دارد که آب آن از نوع آب سخت است و برای کف کردن با مشکلاتی مواجه می باشد. لکه ها مخصوصا لکه های چربی بسیار سخت پاک می شوند. برخی از مایعات ظرفشویی می توانند به ظروف نقره خانگی، ظروف ظریف شیشه ای، ظروف دارای ورقه طلا، پلاستیک های یکبار مصرف و هر نوع اشیای ساخته شده از برنج، برنز، چدن، قلع یا چوب آسیب برسانند؛ خصوصاً در صورت ترکیب با آب گرم و عملکرد در ماشین ظرفشویی، این آسیب ها شدیدتر است. از الکل ها، هیدروتروپ ها و نمک ها اغلب در این شرایط استفاده می شود. برندهای معمولی برای تنظیم سازگاری و ثبات به تغلیظ­ کننده­ ها متکی­ اند، بنابراین مایع ظرفشویی طبیعی اغلب در رده رقیق­ کننده ­­ها قرار می ­گیرند.با این وجود یک راه حل طبیعی آسان وجود دارد: نمک کوشر (نمک دریایی غنی از مواد معدنی) و نمک هیمالیا برای مصرف، ایده ­آل هستند، زیرا مواد معدنی به خاطر قدرت پاک ­کنندگی خود در ترکیب مایع ظرفشویی طبیعی شرکت می ­کنند.

مایع ظرفشویی (Dishwashing Liquid) که در منابع مختلف به صابون ظرفشویی، شوینده ظرف و صابون ظرف هم معروف است، نوعی شوینده ای است که برای کمک به ظرفشویی، در از بین بردن آثار لکه و چربی استفاده می شود. این قالیشویی به صورت 24 ساعته در تمامی ایام هفته آماده پاسخگویی به مشتریان عزیز است. در صورت مشاهدهی کلمات رکیک و نامناسب، اشتراک آن كاربر حذف شده و دسترسی وی به سایت قطع خواهد شد. هرگونه فعالیت تبلیغاتی در بخش دیدگاهها ممنوع است.4. هرگونه بیاحترامی به کاربران، مدیران یا اشخصا حقیقی و حقوقی دیگر ممنوع است.10. اجازه ندهید کثیفی روی لباس های نوزادان باقی بماند و در اولین فرصت پس از آن که لباس کثیف شد آن را سریع بشویید اگر لباس بدون لکه از آن را با آب گرم بشویید این کار مناسب تر است و بافت لباس را آسیب نمی رساند اما اگر لکه روی لباس نوزاد باشد بهتر است که اول آن را با آب سرد بشویید تا لکه پاک شود سپس با آب گرم بشویید برخی از لکه ها مانند لکه شیر راحت شسته می شوند و به راحتی با آب پاک می شوند اما برخی دیگر از لکه ها ممکن است کمی زمان ببرند تا پاک شوند و نیاز به خیساندن طولانی مدت در آب دارند این لکه ها معمولاً در پشت شلوار به وجود می آیند.

در برخی از محصولات تنها از یک گروه ماده فعال غیر یونی که معمولاً آلکانول آمید است استفاده می شود.از این گروه به طور عمده اسید چرب کوکونات دی اتانول آمید به عنوان عامل حالت دهنده و تثبیت کننده کف مورد مصرف قرار می گیرد. دی اتانول آمید و یا تری اتانول آمید بهترین ماده برای خنثی کردن اسید است و باعث افزایش تولید کف در مایع میشود و از بروز آلرژی و حساسیتهای پوستی پیشگیری میکند. از دیگر سورفاکتانتهای آمفوتری میتوان به کوکونات اسید چرب دی اتانول آمین، پلی سوربات 20 (Polysorbate 20) و پلی اتیلن گلیکول 150 دی استئارات اشاره کرد که عامل تنظیم pH شامپوهای اسیدی میباشند. سورفاکتانتهای آمفوتری در این شوینده شامل مشتقات پلی اکسی اتیلن، پلی اکسی پروپیلن و آلکانول آمیدها میشود. شوینده ها، مواد اصلی فعال در این محصولات هستند.

کیفیت مایع ظرفشویی، سازگاری با پوست دست و قدرت تمیز کنندگی، مهم ترین معیارهایی هستند که هنگام خرید باید به آنها توجه کنید. هنگامی که احساس کردید تمام مواد شیمیایی با هم مخلوط شده و یک بافت یکنواخت تشکیل شده است، مخلوط کردن را متوقف کرده و آزمایش های کنترل کیفیت را انجام دهید. این محصول یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین مایع های دستشویی بوده زیرا با یک بار فشار دادن مقدار قابلتوجهی کف از آن خارج شده و به راحتی می توان دست را بشویید و همچنین در مصرف مایع دستشویی صرفه جویی می شود. برای دریافت لیست شرکت های تولید کننده پودر لباسشویی در ایران می توان به سایت شرکت شوینده بهداشتی چیرا رجوع کرد.همچنین می توانید به صورت حضوری به بعضی از شرکت های تولیدی مهم پودر لباسشویی در آذربایجان غربی،تهران،خراسان رضوی و مازندران سر بزنید !

لیپاز به منظور تجزیهتری گلیسیریدهای نامحلول به اسیدهای چرب (دارای کشش سطحی کمتر) اضافه میشود که منجر به امولسیون کوچکتر و حذف آسانتر سایت fastclean چربیها میشود. بستهبندیهای کوچک پریل هم در حجم یک کیلوگرمی به بازار عرضه میشود. این شرکت با کیفیت بالای محصولات شوینده و بهداشتی خود، توانسته است طرافداران زیادی را در داخل و خارج ایران پیدا کند و همچنین به بازار تولید و عرضه نیز رونق خوبی دهد. مراکز عمده فروشی مواد شوینده و بهداشتی در تهران بسیار زیاد است و می توان انواع مواد شوینده را از این مراکز تهیه نمود. هرگز از ظرف خالی مواد شوینده ظرفشویی برای منظور دیگری استفاده نکنید. مایع ظرفشویی اکو واش ECO.WASH ، شوینده های سازگارتر با محیط زیست و سلامت انسانهاست؛ که از بهترین مواد اولیه طبیعی یا مشتق شده از طبیعت، به منظور شستشوی دستی ظروف ساخته شده است. با این حال برند های مایع شوینده مالوچسکا ، مایع شوینده چیکو و فیروز رایج ترین ها در کشور ما هستند . این باعث میشود در هنگام شستشو باعث کاهش مصرف شوینده شود. برخی از محصولات شوینده ظرف، حاوی فسفات هستند. دستورالعمل ها و اقدامات احتیاطی که روی برچسب محصولات شوینده درج شده را دقیقاً بخوانید.

با این حال، انجام آن اغلب می تواند رطوبت طبیعی دست ها را از بین ببرد. مثلا اگر این مایعات را روی سطوح کابینت ها استفاده کنید ممکن است رنگ سطح کابینت ها را به مرور تیره و کدر نموده و یا در برخی موارد ( به وِیژه مواقعی که رنگ سطح فاقد کیفیت مطلوب است ) کلا رنگ سطح را از بین ببرد. مثلا اجاق گاز، توستر، میکسر، یخچال و هر وسیله ای در آشپزخانه بعد از مدتی کاملا چرب است. نوع کرمی مایع دستشویی آنتی باکتریال شون در ساختار خود دارای ترکیباتی نظیر پروتئین شیر، عصاره زیتون، عصاره رزماری، عصاره اسطوخودوس و گلیسیرین است.

در ساخت این مایع ظرفشویی از مواد مضری مانند پلی وینیل الکل، سی ام سی، پارابن و فرمالین که موجب آسیب دیدگی دست می گردد استفاده نمی شود. در تولید و ساخت این نوع درب پلاستیکی از پروپلین که یک نوع پلیمروینلی می باشد که ساختاری شبیه به پلی اتیلن دارد ، استفاده شده است. چرا که به روایت مرکز تحقیقات سرطان انگلستان، تاکنون هیچ تحقیقی در این زمینه انجام نشده که چنین فرضیه ای را اثبات نماید. برخی لباس های بافت به دلیل اینکه با نخ کاموا و ضخیم بافته شده حالتی خاص دارند و حتماً باید شستشوی آنها به گونه ای باشد که پس از شستشو به زمانی که لباس کاملا خشک می شود جنس لباس خشن شده باشد چرا که اگر با شوینده مناسب این لباس ها را شستشو ندهیم امکان اینکه حالت خشن داشته باشند و پس از پوشیدن پوست بدن را با زبری حکم اذیت کننده وجود دارد.

1. آیا شوینده صورت می تواند باعث ایجاد جوش شود؟ شوینده موتور و سطوح چرب مفرا بدون نیاز به نیروی فیزیکی و سایش با اسفنج و ابر و بدون ایجاد کف و لغزنده کردن سطح را تمیز می نماید. انواع مواد شوینده کدامند؟ شایع ترین مواد شوینده ای که متعاقب تماس با پوست انسان ممکن است در بعضی از افراد باعث ایجاد واکنش های خفیف یا شدید آلرژیک شوند عبارتند از: پودر لباسشویی بخصوص انواع آنزیم دار، نرم کننده پارچه، مایعات ظرفشویی اسانس دار، پودر ها و قرص های مورد استفاده در ماشین های لباسشویی. مواد شوینده بدون فسفات، مزایای خوبی برای محیط زیست ارائه می دهند. درجه D نشان می دهد که احتمال اینکه محصول مورد نظر به سلامتی بدن و محیط زیست آسیب بزند زیاد است. از نکات قابل توجه پرهیز از راه رفتن و یا نشستن بر روی فرش و موکت قبل از خشک شدن کامل آنهاست، در غیر این صورت احتمال بروز لکه وجود دارد.