مادربرد کامپیوتر خرید اینترنتی مادربرد کامپیوتر لیست قیمت مادربورد حرفه ای قیمت مادربرد ایسوس فروشگاه اینترنتی تکین مال

این ورودی برای اتصال سیم خروجی منبع تغذیه به برد استفاده میشود، در واقع برق مورد نیاز مادربرد و تعدادی از قطعات روی آن توسط این بخش تامین میشود. مسیرهای مسی که Traces نامیده می گردند، امکان حرکت سیگنال و ولتاژ را بر روی برد اصلی فراهم می نمایند. از تکنولوژی چند لایه استفاده شده تا بدین طریق برخی از لایه های برد ، قادر به حمل داده برای BIOS ، پردازنده و حافظه بوده در حالیکه لایه های دیگر ولتاژ و Ground را بدون نگرانی از اتصال کوتاه جابجا نمایند.

  • ازاین‌رو یک کانکتور با ۸ پین اضافی برای حل این مشکل تعبیه شده است که چهار مجموعه‌ی دیگر از پین‌های ۱۲ ولتی را برای استفاده فراهم می‌کند.
  • اما Southbridge وظیفه مدیریت قطعاتی مانند پورت USB و دستگاه‌های ذخیره‌سازی که نقش خیلی مهمی در عملکرد سیستم ندارند را برعهده دارد.
  • این کار باعث می‌شود سرعت سیستم به اندازه چشمگیری افزایش پیدا کند و زمان تاخیر آن در مقایسه با سیستم‌های قدیمی‌تر خیلی کمتر باشد.
  • از زمان معرفی اینتل سری 5، شرکت اینتل این قطعه را Platform Controller Hub یا PCH می‌نامد ولی AMD هنوز هم از آن با اسم Southbridge یاد می‌کند.
  • چیپ پل شمالی (Northbridg) روی مادربردها بر اساس اینتل به پردازنده کمک می‌کند تا با رم کار کند.
دو داده رایج که امروزه مورد استفاده قرار میگیرد 32 بیتی و 64 بیتی میباشد. در جدول زیر ابعاد این نوع از استاندارد های بورد ها را میتوانید مشاهده کنید. در صورتی که سوال خاصی دارید آن را با ما درمیان بگذارید، کارشناسان نت ران در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود. باتری CMOS (Complementary Metal Oxide Semi-Conductor) قطعه‌ای است که وظیفه دارد تمام اطلاعات بایوس را در زمان خاموشی دستگاه به صورت دست نخورده نگه دارد. اگر فکر می‌کنید لازم است بخش دیگری به این مقاله اضافه شود، حتما در بخش نظرات اعلام کنید تا این راهنمای خرید را به‌روز کنیم.

دو سازنده اصلی Chipset برای CPUها شرکت های Intel و AMD میباشند.Chipset های قدیمی برای انجام فعالیتشان به دو گروه north bridge (چیپست پل شمالی) و south bridge (چیپست پل جنوبی) تقسیم بندی شده اند. نسل پورت USB معمولا در صفحه مشخصات مادربرد ذکر می‌شود (با کلمه Gen) و هر چقدر بالاتر باشد پورت USB سرعت بیشتری در انتقال اطلاعات خواهد داشت. مثلا سرعت یک پورت USB ۳.۲ از نسل یک (Gen ۱.۵ گیگابیت و سرعت پورت USB از همان نسخه ولی از نسل دو (Gen ۲) حدود ۱۰ گیگابیت در ثانیه است. آنچه در بالا گفته شد در مورد شیارهای PCI-E M۲ نیز صدق می‌کند و نسخه‌های بالاتر این شیار به معنای سرعت بیشتر آن در انتقال اطلاعات هستند. همچنین برعکس مثالی که در بالا آمد نیز صادق است یعنی اگر مثلا نسخه شیار PCI-E x۱۶ مادربرد ۴.۰ باشد و نسخه رابط کارت گرافیک ۳.۰ باشد آن وقت سرعت باز هم روی همان PCI-E ۳.۰ تنظیم خواهد شد.

ASUS PRIME H670-PLUS D4 LGA 1700 (Intel 12th Gen) ATX Motherboard

شکاف سیاه نزدیک به سوکت پردازنده کانال شماره یک است و سیاه یا خاکستری بعدی کانال شماره دو است. همچنین این تراشه به تراشه Southbridge هم که مانند یک هاب ارتباطی عمل می‌کند متصل می‌شود. اما Southbridge وظیفه مدیریت قطعاتی مانند پورت USB و دستگاه‌های ذخیره‌سازی که نقش خیلی مهمی در عملکرد سیستم ندارند را برعهده دارد. اسلات کارت شبکه جایی است که شما کارت رابط شبکه خودتان را روی آن نصب می‌کنید. کارت شبکه به شما این امکان را می‌دهد که از طریق LAN یا اینترنت به شبکه‌های دیگر متصل شوید. این قسمت که به صورت خلاصه با اسم پورت‌های I/O شناخته می‌شوند در پشت کامپیوتر قرار می‌گیرند و از استاندارد کد رنگ کامپیوتر پیروی می‌کنند.

مادربرد ام اس آی مدل MSI PRO H610M-E DDR4

به‌همین دلیل تنها در صورتی که به درگاه و پورت‌های بیشتر احتیاج دارید، به سراغ مادربرد‌های بزرگ و گران‌تر بروید. تقریباْ همه‌ی ما یک کامیپوتر در محل کار، مدرسه یا خانه داریم که هرکدام ممکن است به نوع مختلفی از آن بهره ببریم.به احتمال زیاد شغل بسیاری از مردم نیز به کامپیوتر یا اجزای آن مرتبط است. اما چقدر از ساختار تشکیل‌دهنده‌ی یک کامپیوتر آگاه هستید؟ آیا آن‌ها را می‌شناسید؟ تصور بسیاری از ما این است که قطعه‌ی کلیدی یک سیستم کامپیوتری پردازنده یا CPU است؛ یا تصویر می‌کنیم کارت ‌های گرافیک‌ تنها قطعه‌ی مهمی است که یک گیمر باید به آن توجه کند.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار